Povežite se z nami

spletni magazin o hrani, naravi, turizmu in zabavi

Zgodovina nekega hamburgerja | zanimivosti iz sveta

McDonalds, Filet-o-fish, ribji hamburger
Filet-O-Fish je pogosto spregledan, a je prvi burger, ki ga je v McDonald's vključil v ponudbo na zahtevo lastnikov svojih restavracij (Foto: McDonald's)

Zanimivo

Zgodovina nekega hamburgerja | zanimivosti iz sveta

McDonald’s restavracije s hitro prehrano je mogoče najti na vseh koncih sveta. Leta 1940 sta brata McDonald v kalifornijskem San Bernardinu odprla svojo prvo restavracijo s hamburgerji in novim načinom priprave hrane. Njuna zamisel se je prijela in McDonald’s je danes globalna veriga s skoraj 37.000 poslovalnicami po vsem svetu. Tudi pri nas si lahko BigMac, kot se imenuje njihov dvonadstropni hamburger, privoščite v dvajsetih poslovalnicah.

Restavracije McDonald’s slovijo po hitro pripravljenih in poceni hamburgerjih iz govejega ali piščančjega mesa. Restavracije svoje menije redno širijo s tematskimi hamburgerji, a te promocije trajajo le določen čas. Železni repertoar ponudbe pa se je v preteklih desetletjih le redko spremenil. Dolga desetletja je McDonald’s ponujal le en hamburger, ki ni bil narejen iz govejega ali perutninskega mesa. Čeprav filet-o-fish nikoli ni bil prodajna uspešnica, je zgodba o njegovem nastanku sila zanimiva. In čisto majhno vlogo smo pri nastanku igrali Slovenci.

Nastanek nekega burgerja

Amerika se ponaša z raznolikostjo svojega prebivalstva. V novem svetu so si svoj dom ustvarile etnično in versko preganjane manjšine ter ekonomski migranti. Med priseljenci so bili tudi Slovenci, ki še danes predstavljajo znaten del populacije zvezne državo Ohio, v kateri se je je rodil McDonaldsov ribji hamburger.

Čeprav je verska sestava Amerike zelo raznolika, večina prebivalstva pripada eni od verskih ločin krščanstva. Katoliki so sicer v manjšini, a so v nekaterih zveznih državah nekoč in danes predstavljali znaten delež prebivalstva. Na račun evropskega priseljevanja je tudi danes več kot četrtina kristjanov v Ohiu katolikov. In verni katoliki se ob petkih vzdržujejo mesa.

Lou Groen je bil lastnik McDonaldsove franšize v Ohiu, dobrih tri tisoč kilometrov oddaljene od prve restavracije v Kaliforniji. Njegova restavracija je delovala v zelo katoliški četrti mesta Cincinnati in vsak petek je njegova prodaja dramatično upadla. McDonald’s preprosto ni ponujal hamburgerja, ki bi ga lahko verni katoliki med postom jedli. Lou Green je potreboval brezmesni haburger, ki bi ga lahko ponudil strankam in na pomoč se je obrnil na vodstvo korporacije. Iz Kalifornije so mu poslali rešitev – hula burger z ananasom namesto mesa!

Spopad med ribo in tropskim sadežem

Ray Kroc je legendarno ime v zgodovini McDonald’s restavracij. Prav Ray je v lokalni verigi restavracij videl potencial za globalno prevlado. Odkupil je celotno verigo osmih restavracij in pričel z agresivnim širjenjem števila restavracij. Kroc je stremel k enotni ponudbi in kakovosti v vseh restavracijah z McDonald’s imenom, zato je skrbno sestavil meni, ki je bil majhen in enostaven za pripravo. Na tem meniju preprosto ni bilo prostora za hamburger brez mesa.

A Lou je vztrajal. V njegovi bližini so katoliki predstavljali skoraj devet desetin prebivalstva. V štiridesetih dneh pred veliko nočjo je zaradi posta stregel le redkim gostom. Njegov bližnji konkurent, restavracija Frisch’s je obvladovala teritorij z odličnim ribjim sendvičem. Lou je videl priložnost in prosil je za dovoljenje, da tudi svoj meni razširi z ribjim hamburgerjem. A Ray je bil odločen, če se bo meni povečal, se bo povečal v vseh restavracijah. Prav tako je imel boljšo zamisel za brezmesni hamburger, ki je bil hladen sendvič z rezino ananasa namesto mesa. Lou je bil ogorčen. Ray je predlagal rešitev. En petek bo Lou v svoji restavraciji ponudil svoj ribji hamburger, Ray pa bo v eni od franšiz ponudil hula burger. Najbolje prodajan hamburger bo postal stalnica ponudbe.

Lou je zagrabil priložnost in sestavil preprost hamburger z ribjim filejem in tatarsko omako. Na dan spopada jih je v svoji restavraciji prodal kar 350. Nikoli ne bomo izvedeli, koliko hula burgerjev je prodal Ray, a zagotovo je bil rezultat dosti slabši, saj je filet-o-fish postal prvi dodatek originalnemu McDonald’s meniju. Lou je prav ribjemu hamburgerju pripisal uspeh in preživetje svoje franšize. McDonald’s je burger dodal na svoje menije leta 1963, v vseh restavracijah pa je bil na voljo do konca leta 1965.

Ribji filet danes

Filet-o-fish je še vedno v ponudbi restavracij McDonald’s, kjer je dobrodošla alternativa gostom, ki iz tega ali onega razloga ne jedo mesa. Recepti se med regijami rahlo razlikujejo. Pri nas poleg ocvrtega fileja ribe dobimo še rezino cheddar sira in svežo tatarsko omako. Lou je svojo restavracijo iz Cincinnatija, mesta, v katerem še danes biva skoraj 60 tisoč Slovencev, razširil po bližnji in daljni okolici. Ko je leta 1986 prodal svojo verigo restavracij, je imel v lasti 43 McDonald’s restavracij v širšem Cincinnatiju in severnem delu sosednjega Kentuckija.

Gregor je prekaljen pisun, ki je svojo novinarsko pot začel že v osnovni šoli kot založnik, urednik in edini novinar 'Špas revije'. Kasneje je pisal za razne publikacije, kot so Joker in Moj mikro, včasih povsem pomotoma.

Kliknite za komentiranje

Zapiši odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Več v ... Zanimivo

Reklamno sporočilo

Priljubljene objave

Najnovejše na Falajflu

Falajfl na Facebooku

Na Falajflu si preberi več o

Reklamno sporočilo Booking.com
Na vrh