Povežite se z nami

spletni magazin o hrani, naravi, turizmu in zabavi

Falcon Heavy in vesoljska Tesla | zanimivosti iz sveta

Tesla, SpaceX, Falcon Heavy
Kamere, nameščene na vesoljskem plovilu, so v živo prenašale pot prvega avtomobila v vesolju (Foto: SpaceX)

Zanimivo

Falcon Heavy in vesoljska Tesla | zanimivosti iz sveta

Ranega februarja je spokojno tišino floridskega popoldneva razparal oglušujoč trušč raketne izstrelitve. Iz vzletne ploščadi izstrelitvenega kompleksa 39 je proti črnini vesolja skočila najmočnejša raketa zasebnega podjetja SpaceX. Falcon Heavy je na dolgo pot skozi tišino vesolja ponesel nenavaden tovor.

Aligatorji, ki naseljujejo okoliška močvirja, so občasnih hrupnih prekinitev vajeni. Zverine, ki lahko živijo osem desetletij in več, se zagotovo še spomnijo izstrelitev Nasinega vesoljskega čolnička. Zadnji Space Shuttle je izstrelitveno mesto 39A zapustil julija 2011, SpaceX pa je prvo raketo od tu izstrelil januarja 2017.

Sedmega februarja, na predvečer kulturnega praznika, je SpaceX na vrhu mogočne rakete izstrelil avtomobil svojega ustanovitelja in ustanovitelja Tesla Motors, Elona Muska. Ne za šalo, pač pa povsem zares.

Falcon Heavy, Tesla, SpaceX

SpaceX Falcon Heavy se dviguje proti nebu z nenavadnim tovorom (Foto: SpaceX)

Javno zasebno partnerstvo

Ameriški vesoljski program je v preteklosti vedno potekal pod okriljem državne NASE. Nasa je imela v lasti izstrelišča, snovala in oblikovala je vesoljska plovila, vadila in zaposlovala je astronavte ter skrbela z logistiko in upravljanjem plovil od izstrelitve do pristanka. Celoten postopek je bil razvit v šestdesetih letih kot del propagandne bitke za pristanek človeka na Luni.

Po slavnih dosežkih misij Apollo NASA nikoli ni našla prave smeri in pogosto je bila tarča politikov, še posebej konzervativcev, ki niso videli prednosti investicij v znanost. NASA je izgubljala sredstva, nekaj javno odmevnih nesreč pa je zapečatilo usodo programa Space Shuttle. Čeprav je agencija poskušala razviti plovilo, ki bi v vesolje zmoglo dostaviti astronavte, jim doslej to še ni uspelo. Tako so se prisiljeni zanašati na ruska transportna plovila, ki edina opravljajo prevoze posadk do mednarodne vesoljske postaje.

Američani imajo do javnih ustanov znatno mero odpora. Bolj ali manj sovražijo večino institucij državnega aparata od lokalne do federalne stopnje. Skoraj enako ta nacija obožuje zasebnike, ki ista dela namesto v javno dobro opravljajo za zasebni zaslužek. Zato ne čudi, da je na pogorišču vesoljskih ambicij NASE zrasla peščica podjetij, ki je pričela razvijati rakete za dobiček svojih delničarjev. SpaceX je le eno od teh podjetij.

NASA danes dela na manjših projektih in skrbi za delovanje obstoječih podvigov. Tako agencija za vzdrževanje svoje vesoljske postaje, poleg ruskih plovil, uporablja plovila zasebnih podjetij, tudi SpaceX. Povsem mogoče je, da bo v prihodnje NASA zaposlovala samo še osebje za naročanje, znanstveniki pa bodo delavci iz zasebnih podjetjih, ki se bodo potegovala za dobičkonosne pogodbe.

SpaceX, Tesla, Tesla Roadster, Falcon Heavy

Po opravljeni nalogi sta potisna sokola simultano pristala blizu vzletišča. Osrednjemu modulu podoben podvig na odprtem morju zaradi okvare ni uspel (Foto: SpaceX)

Falcon Heavy

SpaceX je obremenjen in blagoslovljen z vizijo svojega ustanovitelja, Elona Muska. Milijarder, ki ga mnogi primerjajo z norim genijem iz vohunskih filmov, ima velike in izjemno optimistične ambicije za vse svoje projekte. SpaceX je ustanovil tudi zato, da bi dosegel svojo ambicijo in popeljal človeštvo na druge planete.

Preden podjetje lahko steče na Mars, se mora najprej naučiti hoditi do orbite. SpaceX je veliko časa porabil z izdelavo tehnologij, katerih kompleksnost in zmogljivost se je postopno večala. Danes so že prišli do stopnje, ko lahko v orbito zanesljivo spravijo znaten tovor z raketo za večkratno uporabo.

Sokol 9 predstavlja trenutni vrhunec razvoja raket tega podjetja. SpaceX je s svojimi sokoli dosegel visoko zanesljivost in nizko ceno izstrelitve, hkrati pa jim je uspel dosežek, ki se je NASI izmaknil. Po izstrelitvi so skoraj celotno plovilo vrnili nazaj na trda tla in ga kasneje ponovno izstrelili v vesolje. Space Shuttle, ki je bil zasnovan za večkratno uporabo, je na Zemljo vrnil le delček plovila, ki je zapustil vzletno ploščad. Velik rezervoar za gorivo je zgorel med pristankom, dodatna zunanja motorja pa sta pristala v morju in sta pred ponovno uporabo terjala temeljito prenovo.

Sokolove rakete z malo sreče pristanejo na trdnih tleh ali barkah brez posadke sredi oceana. Falcon Heavy, ki je v vesolje pomagal izstreliti avto Tesla Roadster, so sestavljale tri takšne rakete. Pomožni raketi sta že opravili poti v vesolje in sta se z varnim pristankom vrnili, ob izstrelitvi v petek pa sta pristanek opravili simultano. Na barki sredi morja bi morala pristati tudi osrednja sredica, a je zaradi okvare motorjev čofnila v vodo ter pri tem poškodovala tudi barko, na kateri bi morala pristati.

SpaceX, Tesla, Falcon Heavy

Zbogom in hvala za vse ribe! Z avtomobilom se je proti Marsu ‘odpeljala’ lutka vesoljca (Foto: SpaceX)

Zakaj so v vesolje poslali avto?

Vseeno je bil prvi preizkus Falcon Heavy rakete v veliki meri uspešen. SpaceX je dokazal, da zmore izvesti zapleteno koreografijo vzleta in manevriranja vseh stopenj rakete. To vključuje manevre, ki jih je v Zemljini krožnici opravljal modul, na katerem je bil pričvrščen avtomobil. Slednji je potoval v vesolje kot balast, saj je bil namen misije dokazati, da celoten sistem deluje kot mora. Še posebej z zanimanjem so dogajanje opazovali potencialni naročniki v ameriški vladi, ki lahko Falcon Heavy porabijo za lastne namene.

Elon Musk ne zamudi nobene priložnosti za promocijo, zato je v raketo parkiral svoj avtomobil in tako zagotovil brezplačno globalno reklamo svojemu drugemu projektu, avtomobilskemu proizvajalcu Tesla Motors. Nosilni satelit, na katerega je avtomobil pričvrščen, je po krajšem manevriranju v bližini Zemlje zagnal raketo in se podal v smeri Marsove orbite. Na planet ne bo treščil, vsaj ne namerno, pač pa se bo utiril v krožnico med Zemljo in asteroidnim pasom. Musk računa, da bo skozi praznino vesolja potoval dobro milijardo let, če prej ne bo trknil v kakšen asteroid. Dodatna prednost za Muska je, da je privarčeval na strošku za razgradnjo avtomobila. Ker je Tesla Roadster električen avtomobil, njegova razgradnja ni ravno poceni.

Gregor je prekaljen pisun, ki je svojo novinarsko pot začel že v osnovni šoli kot založnik, urednik in edini novinar 'Špas revije'. Kasneje je pisal za razne publikacije, kot so Joker in Moj mikro, včasih povsem pomotoma.

Kliknite za komentiranje

Zapiši odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Več v ... Zanimivo

Reklamno sporočilo

Priljubljene objave

Najnovejše na Falajflu

Falajfl na Facebooku

Na Falajflu si preberi več o

Reklamno sporočilo Booking.com
Na vrh