Vaba za oskarje je posebna zvrst filmov, posnetih z namenom, da zbirajo nagrade. Takšni filmi so prilagojeni okusom ljudi, ki podeljujejo nagrade in se držijo formule, ki zagotavlja kar največ uspeha. Sestavine uspešne formule so dobro znane: zgodovinsko ozadje, razkošni kostumi, tragedija in vojna ter kontroverzne teme spolnosti, bolezni ali razbijanja družbenih tabujev. Za največji učinek je potrebno film izdati čim kasneje v letu, da si ga zapomni kar največ članov strokovnih žirij.
A pozabimo na vse to. Ogledali smo si film Najljubša (Beloved), ki pripoveduje zgodbo z angleškega dvora v začetku osemnajstega stoletja, ko je bila na prestolu hudo bolna kraljica Ana. Dogajanje je postavljeno v zgodovinsko obdobje vojne s Francijo, ki izčrpava državno blagajno in vzpodbuja negodovanje raznih slojev družbe. Čeprav ima kraljica absolutno oblast, je prava moč za prestolom njena ljubimka Sarah, katere mož služi kot poveljnik vojaških sil. A stvari se zapletejo, ko na dvor prispe Sarina sestrična, mlada Abigail, ki kmalu očara kraljico in postane njena najljubša. Film je v kinematografe prispel konec novembra lanskega leta. Do danes si je prislužil na stotine priznanj, vključno z desetimi nominacijami za oskarje, petimi za zlate globuse in dvanajstimi za britanske nagrade Bafta.
Ena čudna štorija
V ospredju filma so tri ženske. Prestol zaseda Ana (Olivia Colman), kraljica Velike Britanije, ki pa za vodenje imperija nima potrpljenja. Za nasvet se zanaša na svojo najboljšo prijateljico in ljubimko, Saro Churchill (Rachel Weisz), ki vajeti države trdno drži v svojih rokah. Rachel je poročena z vojvodo Marlbourškim, ki poveljuje silam Velike Britanije v vojni za nasledstvo španskega prestola.
Dinamika na dvoru se spremeni, ko prispe Abigail Marsham (Emma Stone), Sarina daljna sorodnica. Ambiciozna in pretkana Abigail je članica obubožane rodbine in na dvoru išče službo. Sarah se je usmili in ji zagotovi delo sobarice v kraljevi palači. A Abigail ima visoke ambicije in se skoraj takoj zaplete v dvorne spletke. Kraljica ni zdrava. Trpi tako telesno kot psihološko ter se povsem zanaša na svojo najljubšo vojvodinjo. Slednja rada zamenja peščico intimnosti za skoraj popolno oblast in prepozno opazi, kako zelo se je Abigail približala kraljici.
Ko Sarah udari proti Abigail, je že prepozno in Sarah je pregnana z dvora. Abigail prevzame mesto ob strani kraljice in prične žeti plodove svojega novega položaja. Živi razkošno in prične zanemarjati kraljico. A Anna le ni tako nebogljena, kot je videti in odločno vzpostavi dominantni položaj v razmerju.
Falajfl pove svoje mnenje
Najljubša je zgodovinski film, ki ga zgodovina ne zanima. Veliko odgovornost za to nosi režiser Yorgos Lanthimos, slovit absurdist. Yorgosa v prvi vrsti zanimajo ženske, postavljene v netradicionalne vloge in odnosi med njimi. Moški v filmu ne igrajo pomembne vloge. So statisti, orodja za doseganje ciljev ali igrače za ženske, ki v rokah držijo vajeti vodenja države.
Najljubša zanemarja realnosti časa in prostora, v katerem se dogaja. To je zgodba o močnih ženskah, ki ne potrebujejo moških. Ženskah, ki so spoznale, da moški nimajo vrednosti in niso vredni spoštovanja. Najljubša je utelešenje sodobne feministične ideologije, kateri je podrejeno vse v filmu. Dobre igralke, ki so središče dogajanja, zgodbo premikajo naprej, a razen odlične igre Najljubša nima veliko ponuditi.
Zdi se, da je bil vsak kreativni oddelek prepričan, da je zvezda filma. Kamera nenehno privlači pozornost nase in kar kriči ‘vizualno pripovedovanje’. Maskerji so moške naličili kot šeme in jim na glave potisnili groteskne lasulje, ženske pa ostajajo naravne in pristne. Ali vidiš, gledalec, kdo so junaki in kdo bedaki? Posledično je film poln karikatur in kartonskih likov, brez globine in motivacij. Yanos jih ne potrebuje, ker ima svoje ženske. Brez subtilnosti je film utrujajoč, dolgočasen in po nepotrebnem čudaški. Če pričakujete dvorsko dramo v stilu Kraljevega govora, boste močno razočarani. Mi smo bili.
Ocena: zadostno | 2
Pingback: Vsi prejemniki 91. nagrad oskar na enem mestu - oskar 2019
Pingback: The Highwaymen (Cestni Roparji, Netflix), Kevin Costner in Ford V8