Skoraj se mi je primerilo, da bi tale opis pričel s klišejsko definicijo besede ‘parazit’, prepisane iz slovarja. Ne samo to, zamisel se mi je zdela briljantna. Z besedo parazit opisujemo človeka, ki živi od dela drugega, na škodo drugega. Vsaj tako piše v slovarju, iz katere sem prepisal definicijo. Ena od lastnosti ‘homo parasiticus’ je lenoba, ki motivira vsa njegova dejanja. Tudi pisanje kritike je parazitsko dejanje. Kritike ni moč napisati brez avtorja, gostitelja, na račun katerega lahko zadovoljimo svoje osnovne potrebe.
Parasite (2019 film)
Stanovanjski bloki omogočajo sočasno bivanje večjega števila prebivalstva na omejenem prostoru. Stanovalci živijo en nad drugim, vsak višji ima nad seboj manj ljudi. Tisti, ki živijo na vrhu, na nek način hodijo po glavah vseh stanovalcev pod njimi. Vsak bi rad živel višje, kjer so stanovanja zračnejša in svetlejša, dvignjena nad hrup in umazanijo vsakdanjega življenja. Če v tem prepoznate prispodobo za razslojenost sodobne družbe in neenakopravnost, na kateri je zgrajena, potem vam Parazit ne bo delal težav.
Štiričlanska družina Kim živi v majhnem polkletnem stanovanju. Nizko okno pod stropom je njihov edini stik z zunanjim svetom. A okno ni le njihov vir zabave, skozenj vdira vsa umazanija družbe. Kimi živijo na obrobju družbe. Starša in odrasla otroka se preživljajo z občasnimi deli, ki nikoli ne prinesejo dovolj denarja, da bi se rešili revščine. Dokler sreča ne potrka na njihova vrata.
Nekega dne družino obišče Min-hyuk, sinov prijatelj in univerzitetni študent. S seboj prinese suseok, okrasni kamen, ki naj bi imetniku prinesel bogastvo. A Min-hyuk ni prinesel darila kar tako. Odpravlja se na študij v tujino, zaradi česar mora zapustiti svoje delo učitelja angleščine hčerke premožne družine. Svoje delovno mesto želi prepustiti nekomu, ki je vreden zaupanja in ne predstavlja konkurence za srce mlade dedinje.
Tista hiša
Družina Park živi v veliki, sodobni hiši v premožnejšem delu mesta. Oče je uspešen poslovnež, ki svoji družini lahko zagotavlja udobno in lagodno življenje. Poročen je s privlačno, čeprav nekoliko naivno Choi Yeon-gyo, s katero ima dva otroka. Ko na vrata potrka Kim Ki-woo s prijateljevim priporočilom in ponarejenim spričevalom, ga hitro sprejme v svoj dom. V hiši živi še gospodinjska pomočnica, ki skrbi za red v hiši, družina pa zaposluje še očetovega voznika in občasne učitelje umetnosti, ki pomagajo mlajšemu otroku.
Ko se mladi Kim Ki-woo povzpenja po stopnicah, ki vodijo do zasebnega vrta okoli hiše, hipoma spozna priložnost, ki se mu ponuja. Ne le njemu, Parki lahko zagotovijo udobje in uspeh celotni družini. S spretnim spletkarjenjem in drznim načrtom Kimi kmalu nadomestijo vse osebje v hiši. Ob tem jim uspe pred Parki skriti njihove sorodstvene vezi. Ko družina Park odide na taborjenje, se Kimi naselijo v hiši in uživajo v svojem novo pridobljenem udobju. A na obzorju se že zbirajo temni oblaki, ki prinašajo dež in spremembe.
Falajfl pove svoje mnenje
Parazit je mojstrovina filmske umetnosti. Izkorišča vse pripovedne prednosti, ki jih nudi medij. Slikovno pripovedovanje je tako dovršeno, da je moč zgodbo spremljati tudi brez podnapisov. Kamera pripoveduje zgodbo z zornimi koti, scenografijo in postavitvijo likov v prostoru. Če sem se med prvim ogledom posluževal podnapisov, ti v drugo niso bili potrebni. Tistih nekaj informacij, ki jih ni mogoče sporočiti s sliko, je bilo v drugo dovolj, da sem lahko užival v dogodkih in občudoval v podrobnostih, ki so mi prvič ušle.
Parazit ni ne popoln ne pretirano globok film. Njegovo obravnavanje razrednega boja je transparentno in preprosto. A zgodba je le en del sestavljanke, ki tvori kompleten filmski dosežek, kakršnega si ameriška filmska produkcija ne drzne potisniti pred občinstvo. Morda je prav ta aspiracija po vrnitvi k filmski umetnosti in zavrnitev filmske industrije tako močno vplivala na člane filmske akademije, ki so film zasuli z nominacijami za letošnje nagrade oskar.
Ocena: odlično | 5